Pad tot huidige pagina

Verbetering fiets- en wandelroute Sportas

17 december 2024

De gemeente Amsterdam legt een snelle fietsverbinding aan tussen Amsterdam en Amstelveen, de Sportas. De gemeente faciliteert daarmee het huidige fietsgebruik en biedt tegelijkertijd plek voor de toekomstige verwachte groei van het fietsgebruik. Een gedeelte van de Sportas loopt door het Amsterdamse Bos. De aanleg is gestart in november 2024 en duurt naar verwachting tot het eerste kwartaal van 2026.

We verbreden de huidige fiets- en wandelroute tot een fietspad van 4 meter en een voetpad van 2 meter breed, met nieuwe asfaltverharding. Ook vervangen we de brug dichtbij de Emmakade in Amstelveen en verbreden we de brug tussen de Stedenmaagd en de Jachthavenweg. Gelijktijdig worden er werkzaamheden aan kabels en leidingen uitgevoerd.

Fases

We werken in 6 delen, van noord naar zuid. Vanaf de Jachthavenweg tot en met de brug dichtbij de Emmakade in Amstelveen. Fasen 2 en 4 zijn samengevoegd.

Planning en mogelijke hinder Fase 1
4 november 2024 tot half januari 2025

In deze eerste fase werken we in het gebied tussen de Jachthavenweg en de Bosbaanweg. We verwachten dat de fase tot half januari 2025 duurt.

Gevolgen voor verkeer
Waar we werken, is het gebied afgezet. U kunt dan geen gebruik maken van dit gebied. Voor fietsers en wandelaars geldt een omleiding vanaf het Pramenpad via de Amstelveenseweg naar de Bosbaanweg. Buiten werktijden van de aannemer kunnen fietsers ook gebruik maken van de doorgang van de Amstelveenseweg naar de Koenenkade. Voor auto's is er geen omleiding.

Parkeerplekken
Op het parkeerterrein bij de hoofdentree richten we een deel van het parkeerterrein in tot doorgaand fietspad. Dit betekent dat een deel van het parkeerterrein blijvend wordt opgeheven. Daarnaast is tijdens de werkzaamheden een ander deel van het parkeerterrein tijdelijk niet beschikbaar. De aannemer gebruikt deze plekken voor opslag van materiaal.

Planning en mogelijke hinder Fase 2+4
13 januari tot ongeveer eind maart

In deze fase werken we vanaf de Boswinkel, via het Bremanpad, tot aan de auto ingang van Manege Nieuw Amstelland aan de Nieuwe Kalfjeslaan.

Tussen de Boswinkel en het Bremanpad zijn 3 parallelle paden. De Sportas komt op het middelste pad. Tijdens de werkzaamheden houden we 1 van de 3 paden vrij. Fietsers en voetgangers kunnen het werk via dat pad passeren. De Boswinkel en Fun Forest blijven bereikbaar.

Begin januari komt er meer informatie op www.amsterdam.nl/sportas en in de Amsterdam App.

Parkeerplekken
Op het parkeerterrein bij de hoofdentree richten we een deel van het parkeerterrein in tot doorgaand fietspad. Dit betekent dat een deel van het parkeerterrein blijvend wordt opgeheven. Daarnaast is tijdens de werkzaamheden een ander deel van het parkeerterrein tijdelijk niet beschikbaar. De aannemer gebruikt deze plekken voor opslag van materiaal.

Traject

De gehele Sportas loopt van het Havenstraatterrein aan het Haarlemmermeercircuit, achter het Olympisch Stadion langs tot het stadhuis van Amstelveen. In het Amsterdamse Bos loopt de Sportas door het gebied Bosbaanentree, langs de Boswinkel, over het Breemanpad, langs de Nieuwe Kalfjeslaan en de Jan Tooroplaan tot de brug bij de Emmakade.

Ontwerp

Grote delen van het tracé liggen er al, dit zijn bestaande fietspaden. Het is belangrijk om deze bestaande fietspaden te verbreden zodat ze de benodigde capaciteit krijgen. We zorgen ervoor dat de bestaande padenstructuur goed aansluit op de Sportas. Ook is de route goed ingepast in de bestaande groene ruimte. Op Amsterdamse Bos: fiets- en wandelroute Sportas - Gemeente Amsterdam kunt u het ontwerp bekijken van het gedeelte van de Sportas dat door het Bos loopt.

Meer informatie

Wilt u meer weten over het gedeelte van de Sportas dat door het Amsterdamse Bos loopt, kijkt u dan op Amsterdamse Bos: fiets- en wandelroute Sportas - Gemeente Amsterdam.